Netwerkdiner 19 januari: Proef de Korte Keten bij Brienen aan de Maas!

Publicatiedatum: 20-01-2017

Op donderdag 19 januari hadden we een vliegende start van 2017 met een netwerkdiner bij sterrenrestaurant Brienen aan de Maas. We proefden letterlijk de Korte Keten! De aanleiding voor het diner was de geweldige teamspirit van München en natuurlijk de beloning voor het winnende team Paprika, de pitchkampioenen uit onze Beierse Competitie.

Naast diverse culinaire hoogstandjes van chefkok René Brienen, werden de diverse gangen afgewisseld met dinerpitches over de Korte Keten, in lijn met onze reis naar München. Pitches over producten die we ook konden proeven. René Brienen tijdens zijn pitch: "Bij voorbaat koop ik dichtbij, rechtstreeks van de bron en met de nestgeur van het product er nog aan." Guido Eijgelshoven van de culinaire connaisseurs Lebouille: “Stap een keer buiten jezelf. Haal het product uit de anonimiteit. Voor ons is het streekproduct de commerciële aanjager. De grote handel hebben we nodig. Persoonlijk contact is naar mijn idee het allerbelangrijkst, onze klanten kopen bij mij persoonlijk ons streekproduct”.

Livar: niet leveren aan retail
Frans de Rond van Livar (Limburgs Kloostervarken): “Succes is een kwestie van volharden! Ik liep er als varkenshouder steeds tegenaan dat anderen alles bepaalden en dat het mij zelf weinig bracht. Samen met vier anderen zijn we iets bijzonders gaan ontwikkelen, met beleving, smaakvol en lekker. Onze varkens lopen buiten op het landgoed van het klooster. Het klooster is aandeelhouder en ook echt verbonden. Livar is een erkend regionaal streekproduct met drie sterren dierenbescherming, daarin zijn we echt onderscheidend. We leveren het horecafoodservice-kanaal, maar zien ook steeds meer vraag in het slagerskanaal, daar zit onze groei. We zijn door Jan Linders gevraagd om aan hen te leveren maar we kiezen ervoor om níet aan hen te leveren. Onze uitdaging is om voldoende te produceren maar niet teveel. We zien het eetpatroon van de consument veranderen naar meer groente en zien vlees ook vaker als bijproduct van de groente. Daarom vind ik het interessant om vanavond hier aanwezig te zijn”.

Ogen open
Het woord voor de laatste dinerpitch is aan Giel Hermans van Herefords runderen en suikermaisteler: “De suikermais is onze grootste tak; we hebben zo’n 80 á 85 procent marktaandeel in Nederland en telen het jaarrond. De bladeren die van de mais komen, moest ik als afval afvoeren. Daarom ben ik koeien gaan houden, om het hen te voeren. Het is mijn passie om een mooi product te maken. Ik doe geen concessies aan kwaliteit. Mijn ogen zijn echt open gegaan toen ik een dag op pad ben geweest met een category manager van een retailer. Wij moeten veel meer onze poot stijfhouden, we laten ons soms ertoe dwingen. Ik verkoop niet onder kostprijs”.

Emotie en passie
Elke pitchers brengt duidelijk de emotie van het product over en de enorme passie in hun vak. Een mooie avond met heerlijke lekkernijen en goede verhalen!