Bijeenkomst 1 oktober: toekomst en visie van de groenteketen

Publicatiedatum: 14-10-2015

De meeting van donderdag 1 oktober 2015 stond in het teken van de toekomst en visie van de groenteketen. We waren te gast bij Bayer CropSience Vegetable Seeds in Nunhems. 

Vegetable Seeds is verantwoordelijk voor de groentezaadactiviteiten van het bedrijf. Het bedrijf verkoopt wereldwijd meer dan 1.200 zaadrassen verdeeld over 25 groentegewassen onder de naam Nunhems. Naast een rondleiding namen Uwe Dijkshoorn, brandmanager, Ko Remijnse, Board Consultant, en Carin Stroeken, Produce Chain Manager, ons mee in de wereld van groentezaden. 

De inleiding werd verzorgd door Uwe Dijkshoorn. “Vegetable Seeds is één van de 302 dochterondernemingen van het grote Bayer. Een bedrijf met 120.000 medewerkers en een omzet van 41 miljard. Vegetable Seeds is in 43 landen actief en er werken wereldwijd 2.000 mensen. Waarvan 500 in Nunhem, het hoofdkantoor. Hier zijn onder meer de kwaliteitscontrole en R&D-activiteiten gevestigd.”

Tijdens de rondleiding gunde het bedrijf ons een kijkje in de keuken. We wierpen onder meer een blik op het coaten, het DNA-onderzoek en de kwaliteitscontrole. 

Ko Remijnse plaatste de tuinbouw in een internationaal perspectief. De directeur put uit zijn eigen ervaring en ziet nog vele kansen voor de sector. “De bevolking groeit terwijl de teeltoppervlakte daalt. Een kans voor Nederland. Wij bezitten de kennis om met minder land, meer voedsel te produceren. Een voorbeeld: urban farming. Een gesloten systeem met ledverlichting aan de rand van de stad. Geen kunstmest, weinig water en machinaal oogsten. Een duurzame oplossing. Een andere kans die ik zie voor telers is de Sahara. De woestijn is het meest geschikt voor landbouw. Goede grond, energie, water (dieper maar je hebt niet veel meer nodig dankzij precisielandbouw) en goedkope arbeid. Bovendien produceer je direct bij de snelst groeiende bevolking ter wereld! Een echte kans, voor wie durft!”

Carin Stroeken vertelt een inspirerend verhaal vanuit de consument van de toekomst. “De consument van de toekomst blijft snacken. Met een belangrijk verschil: het nieuwe fastfood is niet fast junkfood. Het nieuwe fastfood is lekker, gezond en convenience; in die volgorde. Een kans voor de sector. Want groenten zijn essentieel in een gezonde snack. Benut deze kans door samen te werken in de keten. Alleen samen kun je namelijk langdurig succes behalen. Samenwerken met ketenpartners vraagt lef en durf. Wil je goed samenwerken dan doorloop je verschillende stadia: vertrouwen, kennis, wederkerigheid, communiceren en sharing. Delen en openheid zijn belangrijk. In onze online-wereld is transparantie een groot goed. Alles komt uit, je ziet het nu aan Volkswagen.”