Tijdens de meeting van donderdag 7 mei stond zachtfruit in de spotlight. We waren te gast bij plantenkwekerij Hendriks in Venlo, die voor Driscoll's de opkweek van aardbeien verzorgt. Naast een rondleiding over het bedrijf, namen Wyard Stomp, commercieel directeur van Driscoll's en Frank de Rooij, operations directeur Driscoll's, ons mee in de wereld van zachtfruit, de productie, marktbenadering van Driscoll's en hun rol als ketenregisseur.
Familiebedrijf Driscoll's werkt met telers over de hele wereld en is inmiddels in 20 landen gevestigd. Al het zachtfruit wordt nog met de hand geplukt, een arbeidsintensief proces. Wyard Stomp: "Aardbei in de supermarkt is het product met de meeste emotie en het is voor de retailer een belangrijk product om de consument vast te houden. In Nederland is de aardbei op dit moment nog vooral een seizoensproduct, maar ook in de winterperiode is er flinke groei mogelijk voor dit product. In Amerika bijvoorbeeld zien we het hele jaar rond een vlakke afzetlijn, de afzet daar het hele jaar constant. We zien ook dat het zachtfruit zich meer en meer ontwikkeld als een common product. Van oudscher is het een luxe product, maar dat is momenteel echt aan het veranderen. We zien bijvoorbeeld in Engeland om dit moment de meeste groei bij Lidl. Voor de komende jaren verwachten wij dat de braam ook weer echt terug gaat komen."
Frank de Rooij vult verder aan: "We hebben een uitgebreid rassenprogramma voor al onze gewassen. Driscoll's planten zijn alleen verkrijgbaar bij Driscoll's. Elk gebied en land heeft weer zijn eigen wensen en eisen en daar spelen wij ook op in."