Bijeenkomst 25 februari 2015: unieke opening Brightbox

Publicatiedatum: 25-02-2015

Op woensdag 25 februari jl. werd onderzoeks- en onderwijscentrum Brightbox geopend, een unieke en hypermoderne tuinbouwfaciliteit. Vanwege het actuele en bijzondere karakter van deze opening zijn wij voor deze bijeenkomst een partnerschap aangegaan met de initiatiefnemers van de tuinbouwfaciliteit. Er was grote belangstelling voor de opening en onder de aanwezigen waren vele leden van de TuinBouw Businessclub. De opening werd opgeluisterd door een symposium met sprekers uit diverse hoeken: Meiny Prins (Priva), Michel Jansen (Total Produce) en Raoul Bino (Wageningen UR). 

Brightbox

Botany, HAS Hogeschool, Philips Horticulture LED Solutions en provincie Limburg hebben samen dit onderzoeks- en onderwijscentrum op het gebied van high tech tuinbouw gerealiseerd. Alle factoren die de groei van een plant bepalen (licht, lucht, temperatuur, voeding, water en grond) kunnen in de Brightbox gestuurd worden. Het is het eerste Europese project waar op bedrijfsmatige schaal in meerlagenteelt-onderzoek naar al deze factoren plaatsvindt.

In de indrukwekkende witte ‘box’ worden in klimaatkamers, onafhankelijk van natuurlijke factoren, planten geteeld. BrightBox bestaat uit twee onderzoeksruimten en een productieruimte. Onderwijs, onderzoek, het midden- en kleinbedrijf en de overheid vinden elkaar én werken samen in en rond het nieuwe tuinbouwkenniscentrum. BrightBox is uniek, omdat kleinschalig onderzoek (op bijvoorbeeld enkele vierkante meters) 1 op 1 opgeschaald kan worden naar een volledige productieruimte. Daarnaast valt het open karakter op: de kennis en onderzoeksresultaten uit de box worden proactief gedeeld met ondernemers, door middel van bijeenkomsten, publicaties en opleidingstrajecten.

Opening & symposium

De tuinbouwfaciliteit werd officieel geopend met een symposium. Meiny Prins (Priva), Michel Jansen (Total Produce) en Raoul Bino (Wageningen UR) spraken bij gelegenheid van de opening van BrightBox.

Meiny Prins ging in op de veranderende wereld en hoe tuinbouw daarin een rol speelt: “We hebben zoveel parels in Nederland, laten we onze parels gebruiken om Nederland te positioneren, om het buitenland en de grote steden te laten dat wij hen kunnen helpen verduurzamen. Nederland als de ‘groenste stad van de wereld’.”

Michel Jansen ging in op de Nederlandse retail- en voedselindustrie: “Je alleen richten op massaproductie en zo goedkoop mogelijk produceren is een heilloze weg. We moeten meer van een push naar een pull strategie en meer kijken naar de interesses van de consument. De consument is onder andere bezig met smaak, gezondheid, gemak, interactiviteit, entertainment en exclusiviteit. Voor Brightbox zie ik onder andere kansen in het beïnvloeden van smaak van producten en de teelt van speciale producten.”

Raoul Bino van WUR ging tenslotte in op het ‘valoriseren’ van onderzoek en de daaruit gewonnen kennis: hoe kunnen we ervoor zorgen dat deze kennis ook daadwerkelijk gaat leiden tot een economische impuls?

Na het symposium gaven gedeputeerde Twan Beurskens, Dick Pouwels (HAS Hogeschool), Hans de Jong (Philips Benelux) en Peter Korsten (Botany) het officiële startschot.

 

 

Na de opening kregen de bezoekers een rondleiding in de BrightBox
Vlnr: Dick Pouwels (HAS Hogeschool), Twan Beurskens (Provincie Limburg), Hans de Jong (Philips Benelux) en Peter Korsten (Botany) oogsten als openingshandeling de eerste sla uit de BrightBox
Bekijk hier alle foto’s >