Waardevol Westland 7 en 8 oktober 2021

Publicatiedatum: 18-10-2021

Op inspiratiesafari in Waardevol Westland: “Twee inspirerende en indrukwekkende dagen!”

‘Groot denken’, ‘over de keten heen springen’ en hasselbackaardappels. Het kwam allemaal voorbij tijdens de inspiratiesafari die Imagro onlangs organiseerde voor de TuinBouw Businessclub Zuid-Nederland. Vijftig tuinbouwondernemers bezochten in het Westland uiteenlopende voorbeelden van waardecreatie.

Volgens Roger Engelberts van Imagro werkt de tuinbouw hard aan een transitie van een kostprijsgedreven naar een waardegedreven productie. “En daarbij kunnen ze veel inspiratie gebruiken. Om hen verder te helpen, organiseerden we op 7 en 8 oktober deze inspiratiesafari.”

Indrukwekkend

Normaal kijkt de TuinBouw Businessclub Zuid-Nederland graag over de grenzen. Eerder bezochten ze bijvoorbeeld samen New York, Beieren en Moskou. Vanwege de reisbeperkingen besloot men dit keer in Nederland te blijven. En dat beviel zeer goed! Volgens Jeroen Doornenbal, deelnemer, ondernemer en bestuurslid van de Businessclub waren het “twee zeer inspirerende, indrukwekkende en perfect georganiseerde dagen, die tot veel nieuwe inzichten hebben geleid.”

Over de keten heen springen

Engelberts belicht een aantal hoogtepunten van de veertig uur. “Bij @Tomatoworldnl spraken we, tijdens het speciale Peppers-debate, over waardecreatie door harder te groeien of harder te verbeteren. Het groeitempo van de Nederlands tuinbouw lijkt te laag om internationaal positie te behouden. Partijen met miljarden achter zich versnellen, vooral vanuit de sierteelt in Afrika en de glasgroententeelt in Amerika. Groeien met winst uit de onderneming en bancaire leningen gaat volgens de deelnemers aan het debat niet snel genoeg. Nieuwe partijen springen over de keten heen met productie en afzet in één hand. De Nederlandse tuinbouw denkt in die zin teveel vanuit eigen perspectief en veelal te klein. InFarm-Indoor Urban Farming in Duitsland en AppHarvest in Amerika halen miljarden groeigeld op doordat ze zich positioneren als sexy tech bedrijven, in plaats van tuinbouwbedrijven. Zo bind en boei je jong talent, kijk ook hoe Lightyear dat doet.”

Coproductie

Het Peppers-debate was een coproductie met @Martien Penning van Hillenraad Partners, @Arie van den Berg van Bergroses en @Jelmer Methorst van NPM Capital. De laatste is één van de oudste investeringsmaatschappijen van Nederland; opgericht in 1948 naar aanleiding van het Marshallplan en rond 2000 van de beurs gehaald door het familieconcern Fentener van Vlissingen. NPM Capital heeft o.a. @Kubo, AgroCare en @Ploeger Oxbow in portefeuille.

Experience centre

De reis voerde ook naar @Ter Laak Orchids in Den Haag. Hier vertelde @Edith Bentvelsen hoe Ter Laak nieuwe waarde creëert en welke nieuwe kijk en samenwerking het bedrijf heeft op onderscheid en afzet. Samen met @orchios_nl vormen zij bijvoorbeeld de nieuwe organisatie ‘The Orchid Growers’ en voeren zij het merk @Mimesis. Daarnaast was er een geweldige rondleiding door hun inspirerende Experience Centre.

Melkproeverij

@Sergio Ooijens ontving ons, op zijn verjaardag, bij @lelygroup. Hij liet zien hoe deze farming innovators naar waarde kijken en óók over de keten heen springen. Lely, van origine grote uitvinders, Willy Wortels in octrooien en thuis in de weidebouw, kiest nu om gekozen te worden. Ze hebben focus op dairy-farming in de keten, van gras tot glas. Want we kregen een unieke inkijk en rondleiding in de fabriek en… een melkproeverij. Want Lely springt, zoals gezegd, over de keten heen en heeft met het merk @the_lely_orbiter en @mijn.melk een consumentenmerkmelk in handen waar de boer z’n regionale of eigen kleur aan kan geven. Bijvoorbeeld op basis van ras (zoals Jersey) of koefamilie. @mijn.melk ligt nu o.a. bij @picnic, @albertheijn en @jumbo. Spannende dynamiek en waardecreatie tussen producent en consument, koe en koelkast. Want: hoe dichter bij het mondje van de consument, hoe hoger de waarde!

Limocello

In Rotjeknor was ’t de watertaxi in, gevolgd door …… een amper te bevatten negengangenmenu, afgetopt met een Limoncello van topchef @francoisgeurds himself, powered by @fg.foodlabs, het waardevolle innovatielab (ja met 💫) voor het andere restaurant van Francois in een oud treinstation. Fantastisch hoe hier van de beste ingrediënten een sterrenmenu wordt gecreëerd. Tegelijkertijd kwam de waarde hier vooral van de mensen; van de waardevolle gesprekken aan tafel en de ongekende service van de hele brigade. Service met een glimlach in het kwadraat!

Onderzoek

Het was daarna vroeg op voor de rit naar het @Horti Science Parc in Lansingerland. Op de locatie van @Wageningen-UR vertelde @JanWillem de Vries over de jongste inzichten van het onderzoek van Wageningen UR. Hij liet ons vooral zien dat de vele proeven die gedaan zijn en de innovaties die hieruit zijn voortgekomen, inmiddels hun weg hebben gevonden naar de praktijk. Daarnaast praatte @Luuk Graamans ons bij over de laatste ontwikkelingen op het Horti Science Parc, in de vorm van het hier vorige week geopende @Fieldlab Vertical Farming. @Rene van Haeff van @Light4Food speelde hier goed op in door zijn reisgenoten een exclusieve tour te geven naar dit Fieldlab.

State of the art

Daarna was het door naar @Van Gelder Groente en Fruit in Ridderkerk. De groep bezoekers was zwaar onder de indruk van het state of the art, door @Van der Lande gerobotiseerde, verscentrum. Ga er maar aan staan: met honderd miljoen omzet, honderd miljoen investeren, waarvan 25 in logistiek, automatisering, rollerbanen, robots en automatische orderpicking. We zagen honderd minirobots af en aan rijden, om kleine kisten @BijtRijp groente en fruit naar duizenden klanten zoals Van der Valk en Hilton te brengen. We zagen een highcare keuken waar groenten en fruit worden samengesteld zodat er minstens twee dagen bij de THT-datum kunnen worden opgeteld. Bovendien kregen we in de demokeuken een supergezonde lunch voorgeschoteld, met groenten en fruit in de basis.  De demokeuken is een belangrijke ruimte voor Van Gelder. Want hier wordt samen met koks continue geëxperimenteerd om waarde te creëren. Van aardappel, naar puree, naar een hasselback. Zo maak je van een eenvoudig ingrediënt een topgerecht!

Carrousel

Na de perfecte lunch bij Van Gelder (veel dank @Gerrit, @Michael en @Joyce) hielden vier ondernemers een pitch, waarna we met 4 x 12 deelnemers, in een carrousel, de inhoudelijke diepte in gingen. Dank @Edwin Steenbergen (@Zentoo), @Marco van der Sar (zelfstandig, o.a. @Modiform en @Bloemenbureau Holland), @Ronald Hoek (@Blue Radix) en @Ted Duijvesteijn (worlds best tomato grower).

 

Energie

We hebben twee waanzinnige dagen mogen beleven, met heel veel indrukken. Wat er met name is blijven hangen, is de energie die vrijkomt als we spreken over waarde(n) en succesverhalen horen van echte ondernemers. En dat het soms de kleine dingen zijn die zaken in beweging kunnen brengen. Vaak ontstaat dit wanneer we krachten bundelen en ons netwerk groter maken. Dan kan het zomaar gebeuren dat @Edwin Smit een zaadje plant, waarna er op de stoep van het Guggenheim in New York, tomaten geteeld worden met Nederlandse techniek. En dat dit opgepikt wordt door de Chinese techreus Tencent. Waarna zij contact opnemen met Wageningen om samen de autonomous greenhouse challenge mogelijk te maken. Waar we van leren dat data een krachtig stuurelement zijn bij de teelt. Want door hier slim gebruik van te maken, kon een team wizzkids een team telers en adviseurs verslaan.

Samen

Laten we trots zijn op wat we hebben bereikt in de tuinbouw in Nederland. Op hoe we samen werken, resultaten bereiken en onszelf iedere keer weer vernieuwen! Dat is samen waarde creëren mensen!

 Reacties van deelnemers: 

 

Bekijk de sfeerimpressie van deze inspiratiesafari: https://youtu.be/Ncwl5P1XK5Y