Bijeenkomst 24 november: meer halen uit regionale AGF!

Publicatiedatum: 25-11-2016

De meeting van 24 november  - die plaatsvond bij gastheer Jan Linders Supermarkten - stond geheel in het teken van retail. Hoe krijgen wij onze producten in het winkelschap? Hoe zorgen we dat producent en retailer elkaar begrijpen? Hoe kunnen we echt samen werken? En hoe halen we meer uit onze regionale AGF? Leo Linders en Chantal de Rijk gaven de TuinBouw Businessclub een zeer open kijk in de wereld van Jan Linders. 

Algemeen directeur Leo Linders bijt het spits af met een inleiding over Jan Linders Supermarkten. "Er werken ongeveer 4200 mensen bij ons met een jaaromzet van circa 400 miljoen. We hebben een jaarlijkse groei van 5%, daar waar de markt gemiddeld 2% groeit". Na de korte inleiding volgde een rondleiding door het indrukwekkende distributiecentrum. 

Denk vanuit de consument
Vervolgens is het woord aan Chantal de Rijk, op haar 19e begonnen als receptioniste bij Jan Linders en nu op haar 43e met hard werken opgeklommen tot commercieel directeur. "Dat is ook typerend voor Jan Linders, we kijken naar de mens en zijn of haar mogelijkheden, niet alleen naar een diploma". Jan Linders dankt haar bestaansrecht aan het lidmaatschap van Superunie: "We hebben maar een relatief klein marktaandeel en kiezen voor collectiviteit. Zo'n 90% van onze inkopen gaat via Superunie". Chantal heeft wel enkele tips voor de primaire sector: "Denk vanuit de consument! Realiseer je als teler ook dat als wij bijvoorbeeld een actie hebben, wij beschikbaarheid hebben. Wendbaarheid is vaak lastig voor telers. Wij zijn op zoek naar relevante producten. Als je een bijzonder product hebt, neemt contact met ons op! Zoek ook samenwerking met de tussenhandel, denk na over zaken als derving en denk vanuit de consument".

Vers als groeimotor 
"Het is belangrijk om te weten wat de klánt wil. We zetten kwaliteit op één en zoeken naar mooie verhalen achter het product of de teler. Zo kiezen alle supermarkten in het seizoen bijvoorbeeld voor de El Santa aardbeien, maar wij kiezen voor de Sonata omdat hier veel meer smaak aan zit, maar die weliswaar kwetsbaarder is. Ik geloof in vers als groeimotor, daar zet ik mijn geld op in. Onze visie is ook om kinderen tussen de 4 en 10 jaar meer groenten en fruit te laten eten en hier een gedragsverandering te creeren. Zo hebben we een kidspanel waarin we bijvoorbeeld een zoetere tomaat in een leuke vorm testen. Chantal geeft de groep een mooie handreiking: "De afgelopen jaren waren we telkens de nummer 1 verssupermarkt. Sinds oktober dit jaar zijn we dat helaas niet meer maar ik daag jullie uit om samen de nummer 1 weer terug te krijgen!"

Diversity or die 
Vervolgens neemt Leo Linders het stokje weer over en neemt ons even kort mee naar het verleden, naar de uitgangspunten van de supermarkt, om deze vervolgens te vergelijken met het heden en de toekomst van de supermarkt. "We zien in Duitsland met z'n 80 miljoen inwoners en Frankrijk met zo'n 65 miljoen inwoners, dat er maar 7 of 8 winkelformules zijn. In Nederland hebben we met bijna 17 miljoen inwoners maar liefst 17 verschillende formules! Dat kan niet blijven bestaan, de markt gaat onherroepelijk veranderen en kleiner worden. Momenteel heeft e-commerce een marktaandeel van 1,9%. Maar ook pure players zoals bijv. een Zalando of Amazon, die volledig op online focussen, zijn een bedreiging. We zien ook dat de nieuwe consument echt een impulsieve koper is. De consument wenst ook steeds meer nú een bereide maaltijd te hebben en daar is de supermarkt niet opgericht. Mijn oproep: we moeten minder voorspelbaar worden om te overleven; diversity or die!"

De dag van morgen 
Na de forumdiscussie met Julian Santegoeds (Wijnen Square Crops), Marcel Dings (Dings Aardbeien), Theo Cuppen (Oriental Seeds) en Leo en Chantal, geeft Chantal de groep nog een tip mee: "Denk nou straks eens als je naar huis rijdt, wat ga ik morgen als eerste doen, waar ga ik op anticiperen? Als je dit niet doet gaat alles gewoon weer op dezelfde wijze verder."